Note :-

Hai member's...

Sudi-sudikanlah menjengah ke blog tak seberapa ini dan jangan lupe tinggalkan jejak anda, kalau ade masa aku jelajah blog korang pulak =)

Yang penting FOLLOW aku tau...


P/S :- Blog ini memang carca-marba, aku menulis ikut keadaan aku dan kehidupan aku...harap maklum... =)

~ me only me ~

~ us ~

Daisypath Anniversary tickers

Our Anniversary

~ Ahmad Habib Ad-Darwisy ~

Our Little Khalifah

 IAmPregnant Ticker
Lilypie Pregnancy tickers
 BabyFetus Ticker

Khamis, 28 Oktober 2010

.H.A.T.I. vs .A.K.A.L.

81




Kalau bicara tentang ciptaan Allah s.w.t. ini, banyak yang aku tidak dapat nak diterangkan. Hanya Allah s.w.t. sahaja yang tahu kerana Dia lah yang menciptanya. Dan kerana hati juga mempunyai banyak RASA @ lebih dikenali iaitu PERASAAN. Bila sudah ade RASA @ PERASAAN ini mula lah timbul pelbagai jenis RASA ini. Jika kita gambungkan HATI dan AKAL FIKIRAN HATI + AKAL (otak) kita dapat penyelesaiannya selaras dengan kekuatan kita pada Allah s.w.t. maka kita mungkin dapat apa yang kita mahukan diberkati Allah s.w.t. (+ve). 
Jika HATI + AKAL + SETAN SYAITAN = berlaku kemungkaran (-ve) / perkara-perkara yang tidak elok dan juga tidak diberkati Allah s.w.t.



 Aku bukan pandai sangat dalam menafsirkan tentang Hati dan Akal nie. Aku tiba-tiba terbuka nak cerita tentang hati dan akal nie kerana ramai yang bercerita mengenai perkara ini dekat aku *tempat meluahkan perasan* so, aku sebagai sahabat hanya mendengar dan hanya dapat menasihati yang termampu dari aku.

Bila difikir-fikirkan balik, memang betul kalau kita tidak dapat membezakan perkara yang halal dan haram dengan berpandukan ajaran Islam yang kita anuti sekarang. Aku tidak pandai berkata-kata mengenai agama, kerana aku bukan dari golongan ustazah mempunyai ilmu-ilmu agama yang dipelajari dari sekolah agama. Aku hanya belajar basic agama sewaktu di sekolah rendah.

Apabila yang Haram di Halal kan dan juga yang Halal di Haram kan, makin keliru otak akal kita untuk menerima yang mana baik dan yang mana buruk kerana nafsu perasaan hati kita melebihi segalanya untuk kepentingan diri sendiri kerana setan syaitan telah menghasut hati & akal kita.

"Ya Allah, ku mohon kau jauhkan hati dan akal fikiran ku dari segala hasutan syaitan dan ku mohon kau lindungi hati dan akal fikiran ku dari syaitan lakhnatullah...aammiinn"

me : aku terlalu sedih + takut dengan apa yang telah berlaku...mungkin ada hikmah Allah s.w.t. mahu tunjukkan perkara yang telah berlaku...



with lurve

Tiada ulasan: