Note :-

Hai member's...

Sudi-sudikanlah menjengah ke blog tak seberapa ini dan jangan lupe tinggalkan jejak anda, kalau ade masa aku jelajah blog korang pulak =)

Yang penting FOLLOW aku tau...


P/S :- Blog ini memang carca-marba, aku menulis ikut keadaan aku dan kehidupan aku...harap maklum... =)

~ me only me ~

~ us ~

Daisypath Anniversary tickers

Our Anniversary

~ Ahmad Habib Ad-Darwisy ~

Our Little Khalifah

 IAmPregnant Ticker
Lilypie Pregnancy tickers
 BabyFetus Ticker

Jumaat, 6 April 2012

.5 Amalan untuk Bayi Baru Lahir.

132







5 Amalan untuk Bayi Baru Lahir




Kalimah Pertama untuk Anak



  • Wajib bagi ibu bapa menuturkan kalimah paling mulia pada pendengaran pertama seorang bayi. Bagi seorang Muslim, anda wajib mengazankan bayi yang baru dilahirkan. Bayi yang baru lahir ini sebenarnya terdedah dengan gangguan syaitan, jadi dengan mengazankan dan membisikkan kalimah tauhid, akan dapat menghindarkan bayi dari diganggu. Ia menjadi amalan Rasulullah ketika menyambut cucunya. Jadi, sekiranya bayi itu asyik menangis, mungkin disebabkan kerana diganggu. Jadi, ingat amalan ini.

me : alhamdulillah sudah diamalkan...untuk anak 1st...yg 2nd nie xtau lg camner?...huhuhu

Doa Ketika Beri Nama untuk Anak


  • Nama penting untuk perkembangan dalam proses pembesaran seorang anak. Jika nama tidak baik, tentu sekali akan efek kehidupannya kelak. Saya menyarankan berilah nama yang baik dan punyai makna yang betul. Salah memberi nama bukan saja akan memberi gambaran tingkah laku malah ia akan menimbulkan masalah jika nama itu tidak sesuai. Paling penting dalam memberikan nama ialah berdoa.
  • Antara doa yang boleh diamalkan - "Ya Allah, jadikanlah nama ini berkat baginya, dan jadikanlah taat kepada Engkau pekerjaannya dan barang yang Engkau redhai menjadi cita-citanya. Menuntut ilmu menjadi perjuanganya dan akhiri hidupnya dengan amalan soleh"

me : alhamdulillah...dh amalkan juga...yg 1st - A.H.A.D. yg 2nd nie lak....jeng..jeng...jeng....

Tahnik


  • Amalan baik setelah diperdengarkan kalimah tauhid dan azan ialah memasukkan ke mulut bayi tersebut dengan manisan (lebih bagus lagi jika kurma). Masukkan dengan jari manis setelah dikunyah untuk diberikan kepada bayi yang baru lahir. Pastikan manisan itu digerakkan ke kiri kanan mulut/bibir bayi - ala macam sapu lipstik tu.
  • Dan paling bagus jika amalan Tahnik ini dilakukan oleh seseorang yang beramal soleh dan baik pekerti.
me : syukur alhamdulillah yg 1st dpt di Tahnik oleh Tuan Guru Dato' Dr. Harun Din sendiri...hope yg 2nd pon dpt di tahnik dgn dia lagi... =)


Cukur Rambut


  • Cukur rambut ialah amalan sunat yang dilakukan pada hari ketujuh kelahiran. Ia juga menjadi sunat jika diselikan dengan pemberian sedekah berdasarkan timbangan rambut yang telah kena cukur. Dan sunat juga bagi ibu bapa Muslim untuk menyembelih seekor kambing sebagai Aqiqah.
  • Aqiqah dilakukan sebagai tanda kesyukuran kerana mendapat anugerah dari Allah. Kenduri Aqiqah dibuat dengan membahagikan daging Aqiqah kepada kaum keluarga, jiran tetangga dan fakir miskin. Ia untuk mengeratkan silaturrahim selain menjadi hebahan bahawa telah lahir seorang anggota baru dalam keluarga. Nanti tak ada lah tertanya-tanya "Anak sapalah ni?" nanti.

me : pun dh amalkan...alhamdulillah...

Khitankan Anak / Bersunat


  • Khitan atau amalan bersunat perlu supaya anak terhindar dari penyakit kelamin. Amalan ini dilakukan terutama kepada anak lelaki, malah ia juga boleh dan menjadi amalan yang baik untuk anak perempuan.
  • Sesetengah orang akan khitankan anak sebaik sahaja dilahirkan atau setidaknya seminggu selepas kelahiran - ia adalah amalan biasa bagi masyarakat arab. 
  • Namun, bagi kita para ibu bapa yang sentiasa sibuk, amalan berkhitan boleh dilakukan bila-bila masa sebelum anak meningkat lebih dewasa.
me : yang nie tggu si abg dh besar baru leh buat...kalo yg 2nd nie gegurl dpt lps bersalin trus kn bersunat... =)

with lurve

Tiada ulasan: