Note :-

Hai member's...

Sudi-sudikanlah menjengah ke blog tak seberapa ini dan jangan lupe tinggalkan jejak anda, kalau ade masa aku jelajah blog korang pulak =)

Yang penting FOLLOW aku tau...


P/S :- Blog ini memang carca-marba, aku menulis ikut keadaan aku dan kehidupan aku...harap maklum... =)

~ me only me ~

~ us ~

Daisypath Anniversary tickers

Our Anniversary

~ Ahmad Habib Ad-Darwisy ~

Our Little Khalifah

 IAmPregnant Ticker

Jumaat, 6 April 2012

.5 Amalan untuk Bayi Baru Lahir.

132







5 Amalan untuk Bayi Baru Lahir




Kalimah Pertama untuk Anak



  • Wajib bagi ibu bapa menuturkan kalimah paling mulia pada pendengaran pertama seorang bayi. Bagi seorang Muslim, anda wajib mengazankan bayi yang baru dilahirkan. Bayi yang baru lahir ini sebenarnya terdedah dengan gangguan syaitan, jadi dengan mengazankan dan membisikkan kalimah tauhid, akan dapat menghindarkan bayi dari diganggu. Ia menjadi amalan Rasulullah ketika menyambut cucunya. Jadi, sekiranya bayi itu asyik menangis, mungkin disebabkan kerana diganggu. Jadi, ingat amalan ini.

me : alhamdulillah sudah diamalkan...untuk anak 1st...yg 2nd nie xtau lg camner?...huhuhu

Doa Ketika Beri Nama untuk Anak


  • Nama penting untuk perkembangan dalam proses pembesaran seorang anak. Jika nama tidak baik, tentu sekali akan efek kehidupannya kelak. Saya menyarankan berilah nama yang baik dan punyai makna yang betul. Salah memberi nama bukan saja akan memberi gambaran tingkah laku malah ia akan menimbulkan masalah jika nama itu tidak sesuai. Paling penting dalam memberikan nama ialah berdoa.
  • Antara doa yang boleh diamalkan - "Ya Allah, jadikanlah nama ini berkat baginya, dan jadikanlah taat kepada Engkau pekerjaannya dan barang yang Engkau redhai menjadi cita-citanya. Menuntut ilmu menjadi perjuanganya dan akhiri hidupnya dengan amalan soleh"

me : alhamdulillah...dh amalkan juga...yg 1st - A.H.A.D. yg 2nd nie lak....jeng..jeng...jeng....

Tahnik


  • Amalan baik setelah diperdengarkan kalimah tauhid dan azan ialah memasukkan ke mulut bayi tersebut dengan manisan (lebih bagus lagi jika kurma). Masukkan dengan jari manis setelah dikunyah untuk diberikan kepada bayi yang baru lahir. Pastikan manisan itu digerakkan ke kiri kanan mulut/bibir bayi - ala macam sapu lipstik tu.
  • Dan paling bagus jika amalan Tahnik ini dilakukan oleh seseorang yang beramal soleh dan baik pekerti.
me : syukur alhamdulillah yg 1st dpt di Tahnik oleh Tuan Guru Dato' Dr. Harun Din sendiri...hope yg 2nd pon dpt di tahnik dgn dia lagi... =)


Cukur Rambut


  • Cukur rambut ialah amalan sunat yang dilakukan pada hari ketujuh kelahiran. Ia juga menjadi sunat jika diselikan dengan pemberian sedekah berdasarkan timbangan rambut yang telah kena cukur. Dan sunat juga bagi ibu bapa Muslim untuk menyembelih seekor kambing sebagai Aqiqah.
  • Aqiqah dilakukan sebagai tanda kesyukuran kerana mendapat anugerah dari Allah. Kenduri Aqiqah dibuat dengan membahagikan daging Aqiqah kepada kaum keluarga, jiran tetangga dan fakir miskin. Ia untuk mengeratkan silaturrahim selain menjadi hebahan bahawa telah lahir seorang anggota baru dalam keluarga. Nanti tak ada lah tertanya-tanya "Anak sapalah ni?" nanti.

me : pun dh amalkan...alhamdulillah...

Khitankan Anak / Bersunat


  • Khitan atau amalan bersunat perlu supaya anak terhindar dari penyakit kelamin. Amalan ini dilakukan terutama kepada anak lelaki, malah ia juga boleh dan menjadi amalan yang baik untuk anak perempuan.
  • Sesetengah orang akan khitankan anak sebaik sahaja dilahirkan atau setidaknya seminggu selepas kelahiran - ia adalah amalan biasa bagi masyarakat arab. 
  • Namun, bagi kita para ibu bapa yang sentiasa sibuk, amalan berkhitan boleh dilakukan bila-bila masa sebelum anak meningkat lebih dewasa.
me : yang nie tggu si abg dh besar baru leh buat...kalo yg 2nd nie gegurl dpt lps bersalin trus kn bersunat... =)

with lurve

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

[p]Unlike stilettos and other type of shoes which are accounted between the [url=http://www.uggoutletssalesuk.co.uk]ugg boots outlet uk sale[/url] "fashionable" and the "trendy", these branded boots are made of lavish merino sheepskin produced in Australia, which is actually a sumptuous dual faced wool liner . Jadore by ugg Perfume Review An Anytime Scent for womenJadore by ugg Perfume Review An Anytime Scent for women Jadore by ugg was launched onto perfume shelves and displays in 1999 . It's always first-class to be dynamic when you shop . [url=http://www.uggoutletssalesuk.co.uk]ugg boots outlet uk

[/url] com/277736/cheap-ugg-recall-put-on-lots-of-cream-to-prevent-heat . Bald hat dieser Schuh Kultstatus erreicht und sich zu einem Trend, der sehr reifen in 2000 ist . "Pickling" of the sheepskin then takes about 16 hours . Wear such a boot style with skinny jeans or tight pants tucked in, skirt and colored leggings, and you will be the head-turner this winter . [url=http://www.uggoutletssalesuk.co.uk]ugg boots sale[/url] P . The skins must be conditioned to approximately [url=http://www.suggbootsclearanceuk.co.uk]ugg boots clearance[/url] 20% moisture content.[/p][p]com/ http://www . com Nicole is currently in love with UGG Slippers and the UGG Australia line in general, but she'll happily wax poetic on anything from shearling coats to cozy sweaters and [url=http://www.uggoutletssalesuk.co.uk]ugg boots sale uk online[/url] designer leathers . Although these boots are designed for keeping your feet warm during cold spells they have not been designed for wearing in wet conditions . So, UGG [url=http://www.uggoutletssalesuk.co.uk]cheap ugg boots uk[/url] 5819 design and style tall boots will be cozy and relaxed . Uggs plus your . uk compares the best UK retailers for you, and presents the cheapest and most stylish Ugg boots for you to quickly pick the best . You may have scripts and cues to read from,bailey button sand, but don't be a robot . The baggage make the [url=http://www.uggoutletssalesuk.co.uk]ugg boots outlet[/url] perfect item to deliver red wine for you to valued clients in be thankful for these items with regards to their organization.[/p]